Al-Jazeera Egypt Staff Resign Over Orders To “Favor” The Muslim Brotherhood


Gulf media is reporting that 22 members of the Al-Jazeera Egyptian bureau have resigned in protest over what they say were instructions from the management to “favor the Muslim Brotherhood.” According to a Gulf News report:

July 8, 2013 The news channel Al Jazeera Mubasher Misr saw 22 members of staff resign on Monday in Egypt over what they alleged was coverage that was out of sync with real events in Egypt.

Anchor Karem Mahmoud announced that the staff had resigned in protest against what he called ‘biased coverage’ of the events in Egypt by the Qatari broadcaster.

Mahmoud said that the resignations had been brought about by a perceived lack of commitment and Al Jazeera professionalism in media coverage, adding that ‘the management in Doha provokes sedition among the Egyptian people and has an agenda against Egypt and other Arab countries.’

Mahmoud added that the management used to instruct each staff member to favour the Muslim Brotherhood.

He said that ‘there are instructions to us to telecast certain news’.

Haggag Salama, a correspondent of the network in Luxor, had resigned on Sunday accusing it of ‘airing lies and misleading viewers’.

He announced his resignation in a phone-in interview with Dream 2 channel.

Meanwhile, four Egyptian members of editorial staff at Al Jazeera’s headquarters in Doha resigned in protest against what they termed a ‘biased editorial policy’ pertaining to the events in Egypt, Ala’a Al Aioti, a news producer, told Gulf News by phone

In 2009, Egyptian authorities were reported to be in the process of revoking Al-Jazeera’s license to broadcast and that the network was planning to close its bureau office in Cairo.

Leaked US State Department cables indicate that Al-Jazeera, based in Qatar and funded by the Qatari government, operates as an arm of Qatari foreign policy which has recently been strongly supportive of the Muslim Brotherhood and the recently deposed Mohamed Morsi. Our predecessor publication extensively covered the role of Qatar as a supporter of the Global Muslim Brotherhood and was the first to report on the strong ties to the Global Muslim Brotherhood and Hamas of Wadah Khanfar, the former Director-General of Al-Jazeera who resigned in 2011 after serving for eight years.  

 In 2009, the Jerusalem Post ran an article that explored the role of the Muslim Brotherhood at Al Jazeera.

Comments are closed.